Bij de opzet en structureren van uw Google Adwords campagnes zijn er een aantal belangrijke basis tips die gebruikt
kunnen worden om te voorkomen dat er onnodig budget wordt uitgegeven.  In dit artikel een 5 tal tips voor de opbouw van uw Google Adwords account.

1.  Campagnestructuur

Een goede campagnestructuur is de basis van een overzichtelijk en beheersbaar account.
Heeft u verschillende productgroepen en/of merken maak hiervan afzonderlijke campagnes zodat u ook
per campagne een eigen dagbudget kunt toekennen.  Naast een eigen dagbudget kunt u met de campagnes beter uw doelgroep interesses targetten.

2.  Type zoektermen

Er zijn verschillende type zoektermen die u kunt gebruiken binnen Google Adwords.
Waaronder bijvoorbeeld:

– Brede zoektermen  =>  Binnen Google Adwords aangeduid zonder  tekens
– Woordgroepen   => Binnen Google Adwords aangeduid tussen “”
– Exacte zoektermen => Binnen Google Adwords aangeduid tussen []

Gebruik exacte zoektermen niet samen met brede zoektermen en/of woordgroepen binnen 1 campagne.
Probeer op basis van campagnes het onderscheid tussen exact en breed al toe te kennen.

Bijvoorbeeld

– Wintersport  / Exact (Gebruik alleen exacte zoektermen voorbeeld: [Wintersport vakantie], [wintersport reizen] )
– Wintersport / Breed (Gebruik alleen brede/woordgroep zoektermen voorbeeld: Wintersport, “wintersport reis” )

Door deze scheiding te gebruiken word de kwaliteit en relevantie van een campagne niet beïnvloed door
brede zoektermen.  Normaliter is de kwaliteit en de relevantie  van het verkeer van brede zoektermen lager dan exacte zoektermen.

3.  Campagne per kanaal

Let op dat u verschillende campagnes gebruikt per Adwords kanaal.  De prestaties van de verschillende kanalen kunnen namelijk enorm verschillen. Houd hier rekening mee bij de indeling van uw campagne structuur.

Adverteer bijvoorbeeld niet zowel op het zoeknetwerk en displaynetwerk in 1 campagne.  Stel per campagne het juiste netwerk in.  De kwaliteit van het zoeknetwerk is vele male groter dan het Display netwerk.

4.  Stel een juiste dagbudget in

Het is belangrijk om een reële dagbudget toe te kennen per campagne dat is afgestemd op het zoekvolume en de daarbij horende kosten per klik (CPC) prijzen. Bijvoorbeeld een dagbudget van 10 euro waarbij de gemiddelde klikprijs op 1 euro ligt, wordt het moeilijk om de campagnes optimaal te laten lopen. Het kost hierdoor meer tijd voordat er voldoende data beschikbaar is om  te kunnen sturen en waardoor optimalisatie van de campagnes moeilijk is.

5.  Gebruik meerdere advertenties

Gebruik altijd meerdere verschillende advertenties binnen uw advertentiegroep.  Verschillende advertentieteksten kunnen namelijk verschillende prestaties vertonen. Hiermee wordt het mogelijk om sneller  te beginnen met optimaliseren naar een goede maximale ROI.

Zorg  ervoor dat ‘Rouleren voor onbepaalde tijd’ ingesteld staat binnen het tabblad ‘Alle instellingen’ van de uw campagne-instellingen. Op deze manier worden de advertenties gelijkmatig vertoond en krijgen deze een zo betrouwbaar mogelijk resultaat.

Uiteraard zijn er veel meer belangrijke elementen voor het juist instellen, optimaliseren en beheren van uw Adwords campagnes. Heeft u hulp nodig bij het opzetten en beheren van uw Google Adwords campagnes neem dan contact met ons op.