Met Google Analytics is het mogelijk om doelen in te stellen. Je kunt zelfs aangeven wat elk doel u waard is. Op die manier is het zelfs mogelijk om een ROI (return on investment) te berekenen. Het instellen van doelen staat los van Google Analytics ecommerce tracking waarmee je exacte omzetten en conversies kunt meten.

Heb je een website waar geen producten worden verkocht maar je hebt wel bijvoorbeeld een contactformulier op uw website heeft, een “bel mij terug” formulier, een nieuwsbrief aanmeld formulier dan wil je graag weten hoeveel keer het formulier wordt verzonden en hoe vaak de button “bel mij terug” wordt aangeklikt.  Deze informatie heb je want je ziet hoe vaak u een ingevuld contactformulier of “bel mij terug” formulier ontvangt.  Maar wat je niet weet is bijvoorbeeld waar de bezoeker vandaan komt die het formulier heeft verstuurd. Is de bezoeker afkomstig van je Adwords campagnes, of via Google organisch verkeer of misschien wel via direct verkeer?  Heb je een lokale kranten advertentie dan wil je ook graag zien of het verkeer in die periode ook afkomstig is van de locatie waar je de advertentie hebt verspreid.

Door het instellen van doelen kun je deze en uiteraard nog veel meer informatie verzamelen.  Is dit belangrijk?
Ja dit is zeer belangrijk.  Geef je budgetten uit aan Google Adwords of eventueel aan lokale advertenties dan wil je graag zien dat dit ook effect heeft.  Leveren mijn inspanningen überhaupt wel iets op.  Maar daarnaast kun je met deze informatie ook je internet marketing campagnes sturen.

Naast het meten van formulieren kun je als doel veel meer informatie meten zoals bijvoorbeeld:

Bekijken van een bepaalde pagina
Hoe vaak een PDF bestand wordt geopend
Hoe vaan een film op de website wordt bekeken.
etc,

Hoe stelt u nu een doel in?

Een doel stel je in binnen uw Google Analytics account in.  Heb je nog geen Google Analytics account dan helpen wij je hier graag mee.  Naast doelen biedt Google Analytics namelijk veel informatie over de bezoekers van je website/webshop.  Wij zien Google Analytics dan ook als een basis onderdeel bij het inzetten van Online Marketing. Heb je een Google Analytics account dan gaan we je uitleggen hoe je een doel in kunt stellen op basis van een bestemming pagina. Een bestemmingspagina in dit voorbeeld is bijvoorbeeld de bedankpagina die een bezoeker krijgt na het invullen van een contactformulier. Dit stellen we dan ook als het DOEL.

We gaan uit in het voorbeeld dat het contactformulier de url heeft: www.mijnwebsite.nl/contactformulier en de bedankpagina die de bezoeker krijgt naar het versturen van het contactfomulier www.mijnwebsite.nl/contactformulier-verzonden.

 

Stap 1
Ga binnen het Google Analytics account naar Beheerder => Doelen

stap1

 

Stap 2
Druk vervolgens op  de button + Nieuwe Doel

stap2

 

Stap 3
Voer een naam in dat je wilt toekennen aan het doel en selecteer Type bestemming.  Druk vervolgens op de button “volgende stap”.

doel3

Stap 4
In het overzicht is het van belang om de juiste url toe te kennen.  We gingen uit in het voorbeeld dat het contactformulier de url heeft: www.mijnwebsite.nl/contactformulier en de bedankpagina die de bezoeker krijgt naar het versturen van het contactfomulier www.mijnwebsite.nl/contactformulier-verzonden.

Bij de optie bestemming kiezen we voor “Gelijk aan” in de selectieveld en voeren daarachter in de url
van de bedankpagina zonder het domeinnaam.  Dus vul in  /contactformulier-verzonden  en niet
www.mijnwebsite.nl/contactformulier-verzonden.  Gebruik je .html in je Url’s dan moet je invoeren
/contactformulier-verzonden.html.

Nadat alles juist is ingevoerd druk op de button “doel maken” waarnaar het doel is aangemaakt.

doel4

Stap 5
Nadat het doel is aangemaakt worden de resultaten gemeten binnen Google analytics.  Binnen Google analytics
klik je in het topmenu op “rapportage” en vervolgens in het linkermenu op Conversies => Doelen => Overzicht.

In het overzicht wordt aangegeven hoeveel doelen er zijn behaald in specifieke periode die je rechtsboven hebt geselecteerd.

doel5Binnen Google Analytics worden op meerdere plekken de doelen weergegeven in combinatie met andere resultaten zoals vanaf welke kanalen komt de bezoeker die het contact formulier heeft ingevuld, welk apparaat wordt gebruikt (desktop/tablet/mobile), etc.  Te veel om in deze korte uitleg allemaal te omschrijven. Mocht je ondersteuning nodig hebben neem dan contact met ons op.