Je bent een online retailer of dienstverlener en je wilt je producten en/of diensten online verkopen. Je hebt je doelgroep bepaald en wilt deze nu gaan bereiken. Om je doelgroep te bereiken kun je meerdere online marketing kanalen inzetten waaronder bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie, Affiliate marketing, social media, Google Adwords. En zo zijn er nog veel meer online marketing kanalen die interessant kunnen zijn.

We pakken een belangrijk en veel ingezet marketing kanaal Google Adwords eruit. Belangrijk bij Google Adwords het kost direct geld zodra er geklikt wordt op je advertenties. Het is daarom van belang dat je de Google Adwords campagnes goed moeten opzetten en beheren om te voorkomen dat je “geld verbrand”, oftewel onnodig geld uitgeeft. Een belangrijk onderdeel is de GEO targeting van je campagnes. GEO staat voor Geografisch. Oftewel waar bevind je doelgroep op geografisch niveau.

Denk hierbij bijvoorbeeld in landen, provincies, en steden niveaus. Je kunt via Google Adwords specifieke niveaus targets of juist uitsluiten. Ben je bijvoorbeeld alleen lokaal gesitueerd dan kun je bijvoorbeeld kiezen dat je alleen advertenties laat zien in de stad waar je je bevind of de in stad met een straal van X KM vanaf deze stad. Of bevind je doelgroep in heel Nederland dan kun je kiezen om heel Nederland te targetten.

Nu je uiteindelijk hebt gekozen hoe je Geografisch wilt targetten is het ZEER belangrijk om te meten wat het resultaat is. Uiteraard bekijk je altijd wat de kosten zijn en wat het aan conversies en omzet oplevert of dit wel in lijn is met datgene wat je begroot hebt. Vaak uit te rekenen als CPL (kosten per lead) of CPS (kosten per sale). MAAR wat vaak wordt vergeten is ook om geografisch te zien wat het precies oplevert.

Voorbeeld als we landelijk heel Nederland target is ons advies om alle provincies op te nemen bij het aanmaken van de Adwords Campagnes onder instellingen > Locaties.

locatie-adwords

Hierdoor krijg je inzicht per provincie hoeveel kliks en kosten je maakt. Door gebruik te maken van Google Analytics (Google Adwords moet wel gekoppeld zijn met Google analytics) krijg je inzicht in bezoekers, conversies en omzet per provincie. Hierdoor kun je uiteindelijk bepalen welke provincies wel bezoekers genereren maar geen conversies en omzet. Op basis van deze informatie samen met de Adwords kosten kun je besluiten om bepaalde provincies niet meer te targetten.

Zoekmachine adverteren uitbesteden? Neem contact met ons op.