Heb je een website maak dan gebruik van Google webmaster tools. Met Google webmaster tools
wordt het mogelijk om de indexering van je website in Google te evalueren. Belangrijk als je ook
SEO (zoekmachine optimalisatie) inzet voor je website.

Wat kun je nu allemaal evalueren/analyseren via webmastertools. Een overzicht van een aantal mogelijkheden:

Zoekopdrachten
De zoekopdrachten functie is een belangrijke functies van Google Webmaster Tools. Hiermee kun je zien met welk zoekwoord vanuit de organische zoekresultaten naar de website is geklikt. Je kunt het aantal klikken, de CTR en de gemiddelde positie van het desbetreffende zoekwoord bekijken.

Links naar uw site
Met behulp van de functie “Link naar uw site” krijg je een overzicht van het aantal inkomende links van derde naar specifieke pagina’s op de website.

Zoekwoorden
Met behulp van de functie “zoekwoorden” kunt je bekijken welke zoekwoorden het meest dominant zijn op de website

Interne links
Je kunt bekijken naar welke pagina’s er wordt gelinkt van andere pagina’s op de website. Dit is handig om de interne linkstructuur in kaart te brengen.

Sitemaps
Hiermee kun je Google informeren over de bestaande pagina’s op uw website. Met behulp van een sitemap geeft je via de Google webmaster tools aan Google welke pagina’s op de website aanwezig zijn.

Crawlertoegang
Met behulp van de functie “crawler toegang” kun je Google instructies geven om bepaalde gedeeltes van een de website niet te indexeren. Dit doe je doormiddel van robots.txt.

Sitelinks
Met behulp van de functie “sitelink” kun je in de zoekresultaten onder de titel en description, links naar de website vinden. Je kunt met deze functie in Google webmaster tools de sitelinks verwijderen of aanpassen.

Malware
Met deze functie geeft Google een melding wanneer de website geinfecteerd is met malware. Indien dit het geval is raadt Google in de zoekresultaten zoekers af om naar uw website te gaan.
Zeer belangrijk dus om te voorkomen dat bezoekers afhaken!

Crawlfouten
Indien er crawlfouten aanwezig zijn geeft Google dat hier aan. Met deze informatie kun je de website aanpassen zodat Google deze volledig kan lezen.

Crawlstatistieken
Hiermee kun je zien hoe vaak de Google-bot de website heeft bezocht in de afgelopen dagen.

Site prestaties
Met behulp van de functie “site prestaties” kunt je de laadtijd van de website achterhalen. Wanneer een pagina van de website erg langzaam laadt dient hier aandacht aan te worden besteedt om de snelheid te verbeteren.

Heb je een Google Account dan kun je ook een Google webmaster tools account aanmaken.
Kijk voor meer informatie en het aanmaken van een webmastertools op https://www.google.com/webmasters/tools