Vanaf 2015 waren adverteerders al verplicht de GTIN-codes op te nemen voor 50 merken die Google had aangewezen. Vanaf 16 mei wordt deze lijst uitgebreid.

Wat is eigenlijk een GTIN?
GTIN staat voor ‘Global Trade Item Number en maakt dat een bepaald product wereldwijd kan worden geïdentificeerd. Een GTIN is de waarde van een barcode die wordt gebruikt als artikelcodering in winkels ten behoeve van kassa-afhandeling en voorraadadministratie. EAN is bijvoorbeeld een veelgebruikte term voor een GTIN.

Wat zijn de gevolgen?
Deze update heeft als gevolg dat adverteerders goed moeten kijken naar de product feed welke wordt gebruik voor Google Shopping. Heb je binnen de product feed al de GTIN code dan is er niets aan de hand. Check wel of deze bij elke product is ingevuld. Heb je dit niet dan is het belangrijk om dit op te gaan nemen door [data] op te nemen waarbij [data] de GTIN of EAN code is. Neem contact op met je leverancier welke vermoedelijk de EAN codes kan aanleveren.
Doe je dit niet dan betstaat de kans dat veel producten niet meer zichtbaar zullen zijn binnen Google Shopping

Mocht je actief zijn op ‘Google Shopping‘ dan zijn de volgende datums van belang.

• Februari 2016: wanneer je datafeed geen correcte GTIN codes bevat krijg je een waarschuwing van Google.
• 16 Mei 2016: op deze dag dien je alles in orde te hebben omtrent de GTIN-codes.