Sinds kort heeft Google een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd in de weergave van de zoekresultaten en de posities van advertenties binnen Google. In plaats van 3 advertenties worden er nu 4 advertenties bovenaan in de zoekresultaten vertoond boven de organische posities. En het meest belangrijkste is dat de advertenties aan de rechterzijde zijn verdwenen m.u.v. Google Shopping en Google Knowlegde Panels.

Google Shopping (Blok in rood)
shopping

Google Knowledgee panels (Blok in rood)
knowledge

Gevolgen?
Door het verdwijnen van de advertenties aan de rechterzijde komen 4 advertentieplaatsen te vervallen. Waar Google vroeger 11 advertenties werden weergegeven namelijk 3 bovenaan en 8 aan de rechterzijde, is er nu nog maar ruimte voor 7 advertenties, 4 bovenaan en 3 onderaan.

Hogere kosten per klik (CPC)
Doordat er nu minder advertentieplaatsen zijn, zal de strijd om de beschikbare plaatsen groter gaan worden. Om deze is de verwachting dat de kosten per klik zullen stijgen. Dit komt doordat adverteerders de maximale CPC zullen verhogen op een top 4 positie te behouden. Wat de stijging zal gaan worden is nu nog niet duidelijk en is momenteel ook nog niet het geval.

Minder organische posities boven de vouwlijn (Scherm)
Doordat nu meer advertenties worden weergegeven namelijk 4 i.p.v. 3 schuiven de organische posities omlaag waardoor er minder organische posities worden weergegeven boven de vouwlijn.
(het deel waarbij je niet hoeft te scrollen).

Wat betekend dit voor de adverteerders.
Door deze veranderingen wordt het steeds belangrijker om de Google Adwords campagne te sturen op CPS / Conversies zeker gezien de CTR kan gaan stijgen. Daarnaast zal ook het verkeer dalen afkomstig vanuit Adwords kunnen gaan dalen gezien er nu nog maar minder posities zijn.

Vragen? Neem contact met ons op.